Sunday, December 7, 2014

PENDEKATAN PENGAJARAN


PENDEKATAN, KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN 
  • pendekatan pengajaran merujuk kepada bagaimana seseorang guru mengatur proses pengajaran dan pembelajaran berasaskan tahap penglibatan guru dan murid. 
    • Pengajaran terus (direct teaching) ialah pengajaran secara bersemuka 
    • Pengajaran penemuan berpandu (guided discovery teaching) ialah pengajaran di mana seorang guru memberi panduan kepada murid-murid untuk melakukan aktiviti pembelajaran. 
    • Pengajaran penemuan tulin (pure discovery teaching) ialah pengajaran di mana guru membenarkan murid-murid melakukan aktiviti pembelajaran secara bebas. 
  • Kaedah pengajaran – bagaimana guru mengatur sesuatu pengajaran dari segi aktiviti yang menepati kriteria sesuatu pendekatan pengajaran.
  • Teknik pengajaran - bagaimana guru mengatur pengajaran dari segi teknik yang digunakan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang menepati kriteria sesuatu kaedah pengajaran. Prinsip-prinsip am pembelajaran dan pengajaran dijelaskan dalam model MURE, yang melibatkan empat (4) unsur/peringkat pembelajaran dan pengajaran, iaitu;-
    • motivasi (motivation-M), 
    • pemahaman (understanding-U), 
    • pengukuhan (reinforcement-R) dan 
    • peperiksaan (examination-E). 
  • Prinsip pembelajaran dan pengajaran yang lebih spesifik dijelaskan dalam model Pengetahuan Pedagogi Kandungan (Pedagogical Content Knowledge – PCK), yang mengambil kira sukatan dan kandungan pelajaran serta latar belakang pelajar dan pedagogi. 
MODEL PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN MURE
  • Motivasi
  • Pemahaman- membaca dan membuat latihan
  • Pengukuhan – membuat tugasan, latihan
  • Peperiksaan - contoh atau soalan peperiksaan lepas
PENGETAHUAN PEDAGOGI KANDUNGAN
  • Pengetahuan Mata Pelajaran- menentukan pengetahuan/kemahiran asas, menyediakan rancangan pengajaran, memilih aktiviti pembelajaran yang sesuai dan memindahkan ilmu dengan tepat kepada murid.
  • Pengetahuan Pedagogi - menjelaskan topic dan memahami topik
  • Pengetahuan tentang Pelajar dan Sukatan Pelajaran menyediakan rancangan mengajar yang berkesan bagi sesuatu topik pengajaran.
PENDEKATAN PENGAJARAN 
Pendekatan Pengajaran Terus
  • kelebihan 
    • kandungan pelajaran dapat disampaikan dengan tepat; 
    • objektif pembelajaran dapat dicapai dengan mudah; 
    • pendekatan yang baik untuk menyampaikan fakta spesifik dan kemahiran asas; 
    • pencapaian pelajar boleh diukur dengan mudah; 
  • Kelemahan : 
    • pendekatan ini boleh menghalang kreativiti guru; 
      • teknik pengajaran perlu distruktur dengan baik; 
      • kandungan pelajaran yang rapi perlu disediakan lebih awal; 
      • guru perlu mempunyai kemahiran komunikasi yang baik; 
      • ia mungkin tidak begitu berkesan untuk melatih kemahiran berfikir peringkat tinggi. 
Kaedah Kuliah - membentang maklumat berstruktur yang telah disediakan lebih awal 
    • Kelebihan kaedah kuliah ialah: 
      • dapat membentang kandungan berbentuk fakta secara terus dan logik; 
      • cerita tentang pengalaman yang boleh menarik minat murid; 
      • dapat membuka minda kepada perbincangan terbuka; 
      • boleh digunakan untuk kumpulan yang besar; dan 
      • memberi peluang kepada peserta menyoal supaya lebih jelas. 
    • Kelemahan kaedah kuliah ialah: 
      • pakar tidak semestinya dapat menjadi guru yang baik; 
      • peserta mungkin pasif sehingga tidak wujud jnteraksi; 
      • pembelajaran sukar dikesan; dan 
      • komunikasi biasanya satu hala sahaja. 
Kaedah Penyoalan
  • untuk membuka minda muridmurid dan menggalakkan mereka berfikir dan berinteraksi dengan kandungan pelajaran yang disampaikan guru. 
Kaedah Bacaan/Resitasi Buku
  • pembacaan buku teks atau buku lain yang dipilih oleh guru.
Kaedah Ulang Kaji dan Latih Tubi 
    • mengulang kaji pelajaran lepas dan membuat latihan yang banyak. Ciri- cirinya : 
      • latihan adalah untuk mengingatkan maklumat; 
      • mengukuhkan apa yang telah diajar dan menilai apa yang diperoleh pelajar; 
      • mengulang-ulang apa yang telah diajar; 
      • memberi respons yang betul sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan; dan 
      • menghasilkan kepelbagaian kaedah dalam pengajaran. 
Kaedah Simulasi dan Main Peranan
  • aktiviti dalam situasi yang hamper sama dengan situasi sebenar. 
Pendekatan Pengajaran Penemuan Berpandu 
  • seseorang guru itu memberi panduan kepada murid-muridnya untuk mereka melakukan aktiviti pembelajaran sehingga mereka menguasai kemahiran dan prinsip yang ingin disampaikan. 
    • Kaedah Perbincangan dan Perbahasan 
    • Kaedah Sumbangsaran- memberi idea atau pendapat berkaitan sesuatu perkara yang dibincangkan bersama dalam kumpulan. 
Kaedah Kolaboratif dan Koperartif 
  • Kaedah kolaboratif ialah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran di mana muridmurid bekerjasama dalam kumpulan untuk meneroka/menjawab satu soalan penting. 
  • Kaedah Koperatif guru perlu menentukan pengetahuan dan/atau kemahiran yang perlu dipelajari oleh murid-murid. 
  • empat (4) perkara diperlukan dlm kaedah koperatif, iaitu: 
    • Murid-murid perlu diberi tugas mencabar, tetapi yakin dapat melaksanakannya. 
    • Kumpulan hendaklah kecil supaya semua ahli dapat memberi sumbangan. 
    • Tugas yang diberi kepada kumpulan murid perlu diterangkan dengan jelas. 
    • Semua ahli kumpulan hendaklah menghormati antara satu sama lain. 
    • Kaedah koperatif mempunyai beberapa kelebihan berbanding kaedah-kaedah lain, iaitu: 
    • Ia membantu meningkatkan rasa tanggungjawab bersama. 
    • Murid-murid belajar bersabar, kurang kritikal dan lebih merasa 
    • belas kasihan. 
    • Murid-murid menjadi lebih toleransi antara satu sama lain.
  • kelemahan, kaedah koperatif iaitu: 
    • Sesetengah murid tidak dapat belajar dengan baik melalui kaedah ini. 
    • Murid-murid yang suka bersendirian (loners) sukar untuk menglibatkan diri dalam perbincangan. 
    • Murid-murid agresif cuba menguasai perbincangan. 
    • Murid-murid pandai cuba berlagak “bijak”. 
Kaedah Eksperimen
  • digunakan untuk menguji sesuatu hipotesis dengan membuat ujikaji, mengutip dan menganalisis data serta menyediakan laporan. 
Kaedah Permainan
  • untuk murid-murid memahami dan mengukuhkan konsep-konsep dan prinsip-prinsip yang ingin disampaikan.
Pendekatan Pengajaran Penemuan Tulin 
  • Kaedah Inkuiri- menjalankan kajian untuk menemui sendiri konsep-konsep atau prinsip-prisip tertentu. 
    • Dyer (1979) mencadangkan empat (4) langkah bagi kaedah inkuiri, iaitu: 
      • Mengenal pasti bidang masalah. 
      • Membina hipotesis. 
      • Melaksanakan eksperimen empirikal. 
      • Mengutip dan menganalisis data. 
  • Kaedah Penyelesaian Masalah- memberi masalah kepada murid-murid dan meminta mereka menyelesaikannya. 
    • mengenal pasti masalah; 
    • memahami masalah; 
    • merancang penyelesaian; 
    • melaksana rancangan penyelesaian; dan 
    • menilai penyelesaian. 
  • Kaedah Kerja Lapangan - kerja kumuniti , memerhati orangorang bekerja. 
  • Kaedah Eksplorasi- secara penemuan 
    • Menyediakan kerja-kerja asas. 
    • Memberi masa yang mencukupi, kebebasan dan ruang. 
    • Membantu murid dalam apa cara jua. 
    • Meminimumkan masalah jika wujud.
RANCANGAN MENGAJAR
  • maklumat kelas (kelas, hari, tarikh, mata pelajaran);
  • maklumat topik (topik, matlamat, hasil pembelajaran, nilai murni, pendekatan dan kaedah pengajaran);
  • konsep bersama kandungan/bahan bantu mengajar/contoh/aktiviti/latihan, rumusan, dan kerja rumah);
  • rujukan.

1 comment:

  1. Water Hack Burns 2lb of Fat OVERNIGHT

    Well over 160k men and women are trying a simple and SECRET "water hack" to lose 1-2lbs each night in their sleep.

    It is easy and works with anybody.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Take a clear glass and fill it up half the way

    2) And then use this crazy HACK

    so you'll become 1-2lbs thinner in the morning!

    ReplyDelete