Topik 5 Hubungan antara benda hidup dengan alam sekitar
5.1 Ekosistem
·
Ekologi melibatkan kajian hubungan antara
organisma dan organisma dgn persekitaran mereka.
·
merupakan unit asas pengajian ekologi. Ia
menerangkan bhgn yg lbh @ kurang lengkap biosfera , spt kolam atau oak .
·
Ekosistem tidak mempunyai saiz tertentu dan
boleh sebesar padang pasir atau tasik atau kecil sebagai pokok atau lopak .
·
ekosistem adalah dinamik . Semua komuniti
biotik sentiasa berubah-ubah. mereka berubah mengikut faktor-faktor luaran
seperti perubahan iklim serta faktor-faktor dalaman yang disebabkan oleh
organisma sendiri.
·
ciri-ciri ekosistem:
(a) Habitat
Habitat adalah rumah organisma. Ia
adalah tempat di mana organisma mendapatkan sumber-sumber asas kehidupan -
makanan , tempat tinggal, ruang tamu, bersarang, tapak dan perlindungan
pembiakan.
(b) Nic
Ini merujuk kepada peranan haiwan dalam
ekosistem . Ini termasuk habitat, interaksi dengan organisma lain, jenis
makanannya, julat suhu dan ruang yg diduduki . Oleh itu, nic organisma adalah
peranan ekologi , iaitu keupayaan untuk dimuatkan ke dalam satu ekosistem.
Menurut peranan makan di sebuah rantai
makanan, organisma blh dikategorikan kpd pengeluar, pemangsa @ parasit. Dua
spesies x blh berkongsi nic ekologi yg sama ttp individu dgn spesies yg sama
mungkin mempunyai kelebihan yg berbeza.
(c) Spesies
Sekumpulan organisma yang sangat serupa,
berkongsi ciri2 yg sama dgn niche ekologi & blh mengawan
bersama-sama untuk menghasilkan anak yg sihat.
(d) Populasi
Populasi terdiri drpd organisma spesies
yang sama hidup dan membiak dalam habitat tertentu. Individu-individu populasi bergantung kepada sumber yang sama dan
dipengaruhi oleh faktor-faktor alam sekitar yang sama.
(e) Komuniti
Masyarakat merujuk kepada populasi tumbuh-tumbuhan dan haiwan yg berbeza hidup bersama-sama
dalam habitat. Ahli-ahli masyarakat adalah saling bergantung dan berinteraksi
dengan satu sama lain. Perubahan populasi di satu spesies akan memberi kesan
kepada populasi dan taburan spesies lain dalam masyarakat. Komuniti dinamakan berdasarkan
salah satu daripada spesis dominan atau ciri-ciri fizikal utama di kawasan ini.
5.2 Interaksi antara organisma hidup
(a) Simbiosis
·
Simbiosis ditakrifkan sbg interaksi yg rapat
antara spesies yg berbeza yg hidup bersama & berinteraksi antara satu sama
lain utk tempoh yang panjang.
·
Dalam hubungan simbiotik, satu spesies
sentiasa mendapat faedah, manakala spesies lain mungkin terjejas, dianiaya atau
ditolong. Organisma yang besar dikenali sebagai tuan rumah.
Terdapat tiga kategori hubungan simbiotik
seperti berikut:
(i)
Commensalism
Dalam
interaksi ini, satu rakan kongsi (komensal)mendapat faedah, manakala yg lain
(tuan rumah) mendapat manfaat atau bahaya. Satu contoh ini adalah ikan badut
yang hidup di sekitar laut anemone. (lihat Rajah 5.2).
|
(ii)
hidup bersama
Hidup
bersama adalah hubungan antara dua spesies organisma di mana kedua-dua bermanfaat.
Sebagai contoh, buaya dengan burung semanggi. Buaya membolehkan burung untuk
memasuki mulut dan makan makanan antara gigi buaya. Burung mendapat makanan. Gigi
buaya pula dibersihkan (lihat Rajah 5.3).
|
(iii) Parasitisme
Parasit adalah satu hubungan simbiotik
di mana satu organisma bermanfaat manakala yang lain mendapat kerugian. Cth, Cacing
usus mengambil nutrien dari usus manusia, menyebabkan manusia akan habis nutrien.
(b) Saprophytism
Saprophytism adalah sejenis interaksi
di mana organisma hidup mendapatkan makanan dari bahan organik mati dan
mereput. Cth, Bakteria, menyerang haiwan mati untuk mendapat makanan di samping
mengurai mayat.
(c) mangsa - pemangsa
Interaksi mangsa-pemangsa berlaku apbl
organisma , yg dipanggil mangsa , adalah diburu & dimakan olh organisma yg
lbh kuat & lbh besar, yang dipanggil pemangsa. Cth,buaya( pemangsa )
memburu ikan ( mangsa ) di sungai. Akhirnya, spesies mangsa dengan strategi
pertahanan terbaik akan melarikan diri dari tangkapan dan terus hidup.
(d) Persaingan
Persaingan adalah interaksi antara
organisma yang hidup bersama-sama dalam habitat dan bersaing untuk sumber yang
sama yang terhad. Tumbuhan bersaing untuk cahaya, nutrien , air dan ruang.
Haiwan bersaing untuk makanan, tempat tinggal dan pasangan. Persaingan
antara spesies yang sama dipanggil persaingan intraspesies. Sebaliknya , persaingan
antara spesies yang berbeza dikenali sebagai persaingan interspecific .
5.3 ALIRAN TENAGA
Di dalam sesuatu ekosistem, organisma
berinteraksi melalui hubungan makanan.
(a) Rantai Makanan
·
Hubungan makanan antara organisma dalam
sesuatu ekosistem membentukkan rantai makanan. Setiap organisma yang terlibat
adalah pautan dalam rantai makanan.
·
menunjukkan suatu urutan organisma di mana
tenaga daripada matahari dipindahkan.
·
bermula dgn pengeluar dari mana tenaga dipindahkan
melalui beberapa peringkat pengguna.
·
Setiap kategori organisma dalam rantai
makanan dikenali sebagai paras trofik ( tahap makan).
Satu rantaian makanan boleh diwakili seperti berikut (juga merujuk kepada Rajah 5.4):
Pengeluar → pengguna primer→ pengguna sekunder→pengguna tertier→ pengguna quarternery
(b)Siratan Makanan
·
rantai makanan yg banyak berinteraksi untuk
membentuk siratan makanan.
·
membantu untuk mengekalkan persekitaran yang
seimbang dengan mengawal bilangan organisma di setiap peringkat rantai makanan.
(c) Piramid Nombor
·
Hubungan makanan antara organisma dalam
rantaian makanan boleh diwakili dalam bentuk piramid nombor.
·
menunjukkan bilangan organisma di setiap
peringkat.
·
asas piramid mewakili pengeluar, mempunyai
bilangan organisma yg terbesar.
·
Setiap peringkat dari asas mewakili primer,
sekunder dan pengguna tertinggi.
·
Bilangan organisma di setiap peringkat
semakin kecil manakala saiz organisma semakin besar peringkat asas ke peringkat
yg lbh tinggi.
5.4 Kitaran bahan
·
Apbl organisma menggunakan tenaga bg
menjalankan aktiviti, tenaga yg dikeluarkan kpd alam sekitar boleh digunakan
lagi.
·
Kitaran biogeokimia melibatkan bahan-bahan
yang penting untuk kehidupan seperti nitrogen, fosforus dan karbon. Mereka
dipanggil kitaran nutrien.
·
Bahan dikitar semula dalam ekosistem.
a)
Kitaran Nitrogen
|
·
Nitrogen diperlukan krn ia menghasilkan
protein, asid nukleik & produk2 lain yg ptg utk benda hidup.
·
79% drpd gas atmosfera dikuasai olh
nitrogen.
·
x blh digunakan krn ia adalah kimia tidak
reaktif.
·
sebelum tumbuhan & haiwan menyerap
nitrogen, ia mesti ditukar menjadi ammonia, nitrit atau nitrat.
·
Proses penukaran dipanggil nnitrogen
penetapan.
·
Ion ammonium (NH4+) Atau ammonia ( NH3)
akan bertukar dr gas nitrogen melalui proses aammonification olhbakteria
penetapan nitrogen. Ia ditukar kpd nitrit (NO2-) Dan nitrat (NO3-) olh
bakteria nitrifying melalui proses nitrification .
·
Ion nitrat yg dihasilkan akan menjadi
protein tumbuhan.
·
Semasa makan sayur-sayuran, kita akan menyerap
protein.
·
Haiwan mati & tumbuh-tumbuhan akan
diuraikan olh bakteria dan kulat. Sekali lagi, proses aammonification
berlaku.
·
Kitaran nitrogen dilengkapkan olh bakteria
pendenitritan , menukar nitrat kpd nitrit & akhirnya kembali kpd gas
nitrogen. proses denitrification ini membawa kpd kehilangan sebatian nitrogen
dlm ekosistem kpd atmosphere.
|
b)
Kitaran fosforus
|
·
Fosforus x blh didapati di udara dlm
keadaan gas.
·
Pada suhu biasa, ia berada dlm keadaan
cecair & blh didapati dgn mudah di dlm air, tanah & batu.
·
Dalam atmosfera,fosforus blh didapati sbg
habuk yg sangat kecil.
·
fosforus bergerak perlahan-lahan dr asas
darat dan di dlm endapan, kpd organisma hidup, & kemudian perlahan2
kembali ke dlm tanah dan air endapan.
·
Kitaran fosforus melalui tumbuh-tumbuhan
dan haiwan lebih cepat daripada melalui batu-batu dan sedimen.
·
Apabila haiwan dan tumbuh-tumbuhan mati,
fosfat akan kembali ke tanah atau air semasa pereputan.
·
Akhirnya, fosforus akan berakhir sebagai
hujan batu lagi.
|
c)
Kitaran Karbon
|
·
Pembakaran kayu & bahan api fosil
menghasilkan karbon dioksida di atmosfera. Begitu juga dengan proses pernafasan detritivor dan haiwan hidup.
·
Tumbuh-tumbuhan, alga dan cyanobacteria
menyerap karbon dioksida daripada atmosfera dan menggunakannya.
·
semasa tumbuh-tumbuhan membesar, mereka
menjadi sumber makanan untuk pengguna primer (kebanyakannya herbivor).
·
Pengguna peringkat tinggi makan pengguna
primer, dengan menggunakan karbon di dalam tisu pengguna primer untuk
keperluan mereka sendiri.
·
apabila semua benda hidup mati, karbon
dikembalikan kepada tanah semasa penguraian.
|
5.5 Bagaimana manusia mengganggu ekosistem
·
Aktiviti manusia sering menjejaskan ekosistem.
·
Banyak masalah berkaitan dengan alam sekitar
adalah hasil daripada aktiviti manusia & gangguan ekosistem.
·
Aktiviti manusia yg mengganggu keseimbangan
dalam ekosistem:
(a) Pelupusan Sampah
(a) Pelupusan Sampah
·
Kira2 separuh drpd sampah kita
dilupuskan di tapak pelupusan. Hanya 2% drpd sisa dikitar semula.
·
Kebanyakan tapak pelupusan di negara kita
telah ditutup sebab:
- Mereka penuh dan
- Mereka tlh mencemarkan air bawah tanah. Air yg mengalir di bawah lubang2 yg mendalam adlh air minuman kita. Apbl air bawah tanah tercemar, ia adlh sangat mahal & sukar, & kadang2 adlh mustahil utk membersihkannya semula.
·
Pembungkusan yg berlebihan menyumbang
kpd sisa pepejal, & melupuskan pembungkusan & sisa pepejal yg lain
adalah masalah yg serius.
·
Sesetengah masyarakat melupuskan sampah di tempat
pembuangan terbuka, di mana sampah dibiarkan di atas tanah. Tapak terbuka adlh
bahaya terhadap kesihatan & menjadi ancaman kpd alam sekitar. Hujan membawa
bahan2 drpd sampah ke dlm bekalan air.
·
tikus, serangga, bakteria & kulat yg
ditemui di tapak terbuka menjadi sumber penyakit.
(b) Kilang Pelupusan Sisa
·
Firma-firma industri mendapati mudah
utk melepaskan buangan2 ke dlm sungai & muara.
·
Sisa toksik dari kilang2 yg mengalir ke dlm sungai & laut , boleh meracun
dan membunuh organisma akuatik.
·
Satu kes terkenal pencemaran
perindustrian adalah tragedi Minamata dalam Jepun. Sebuah kilang plastik mula
membuang buangan ke teluk pada tahun 1952. Pada 1953, beribu-ribu orang di
Minamata adalah sakit tenat. Punca penyakit ini ialah sebatian merkuri.
(c ) Penggunaan Baja Kimia dan Racun
·
Penggunaan racun perosak kimia dan racun
rumpai utk mengawal perosak dan rumpai dlm pertanian blh menyebabkan pencemaran
udara , tanah dan air .
·
Baja yang digunakan utk meningkatkan hasil
tanaman juga blh menyebabkan masalah dlm sungai, kolam & tasik. Baja
berlebihan dihanyutkan olh air hujan & memasuki sungai dan laut &mengakibatkan
kematian tumbuh-tumbuhan dan haiwan akuatik atau laut.
·
apabila tanaman menerima terlebih banyak
baja, cucian berlebihan ke dlm tasik & sungai merangsang pertumbuhan
tumbuhan dan alga.
·
Apbl
tumbuhan mati, bakteria pereputan bahan mati menggunakan oksigen. Kekurangan
oksigen terlarut akan membunuh ikan di tasik dan sungai.
(d ) Kenderaan dan Mesin
·
Udara bumi mengandungi pencemar atau bahan berbahaya
·
Enjin kereta, lori dan bas menghasilkan
karbon monoksida, yg x berbau, gas yg sangat beracun.
·
kenderaan juga mengeluarkan hidrokarbon dan
nitrogen oksida yg menyebabkan ozon atmosfera kurang, perengsa utama dan pencemaran
udara di bawah pengaruh cahaya matahari.
·
plumbum yg ditambah kpd petrol blh merosakkan
sistem otak dan saraf .
·
Loji janakuasa dan kilang2 yg
membakar arang batu & minyak akan menghasilkan nitrogen oksida & sulfur
dioksida. Apbl gas2 ini
digabungkan dgn kelembapan atmosfera akan bentuk asid nitrik dan asid sulfurik
yg mengakibatkan hujan asid yg membawa kesan buruk terhadap alam sekitar.
·
Pembakaran arang batu dan minyak di stesen-stesen
kuasa dan kilang menghasilkan karbon dioksida ke udara. Karbon dioksida yg terlalu
banyak blh menyebabkan suasana bumi terlalu panas & menyebabkan pemanasan
global.
·
Karbon dioksida dan wap air mengurangkan
jumlah haba yg dipancarkan dr permukaan bumi ke angkasa, ini dipanggil kesan
rumah hijau.
· Karbon monoksida adalah berbahaya
kerana ia lbh mudah digabungkan dgn hemoglobin drpd oksigen. Ini menysbabkan badan
kita kekurangan oksigen.
(e ) Pelupusan Kumbahan
·
Sisa air perlu diuruskan utk mengurangkan
ancaman kpd kesihatan awam, keselamatan dan alam sekitar.
·
sisa air terdiri drpd sisa industri,najis
manusia (atau kumbahan) dan air hujan.
·
Semua sisa air dihasilkan berakhir di sungai,
tasik atau lautan. Dalam perjalanan, sisa air ini mengalir melalui loji rawatan
kumbahan.
(f ) Penggunaan Klorofluorokarbon (CFC)
·
Lapisan ozon adalah lapisan atmosfera
kira-kira 16-48 km atau 1030 batu di atas permukaan bumi. Lapisan ozon
bertindak sebagai perisai , melindungi kita dari kesan berbahaya sinaran
ultraviolet dari matahari.
·
Klorofluorokarbon (CFC ) adalah punca utama
kehilangan ozon.
·
CFC adalah bahan yg amat stabil digunakan sbg
pelarut dlm industri elektronik & sbg bahan penyejuk dlm peti sejuk dan pendingin
udara.
·
CFC meningkat ke lapisan ozon. Di sana, molekul
klorofluorokarbon memecah & melepaskan klorin.
·
Klorin bertindak balas dgn molekul ozon
utk membentuk klorin monoksida & oksigen.
·
Setiap atom klorin memusnahkan beratus-ratus
dan beribu-ribu molekul ozon.
·
pembentukan, pemisahan dan pembaharuan
lapisan ozon diganggu olh CFC & membawa kesan2 yg meluas.
·
jumlah sinaran ultraungu sampai ke permukaan
bumi boleh meningkatkan kejadian selaran matahari, penyakit mata dan kulit
kanser serta mempercepatkan penuaan kulit.
5.6 MENYELAMATKAN ALAM SEKITAR
Cara-cara untuk menyelamatkan alam sekitar
kita:
(a) Penggunaan Teknologi
·
teknologi kawalan pencemaran udara
&perancangan strategi bandar disedia
utk mengurangkan pencemaran udara , namun kos di seluruh dunia menangani isu
ini adalah tinggi.
·
kaedah meningkatkan kualiti udara ialah penggunaan
bahan api bioetanol, biodiesel, tenaga solar dan teknologi kenderaan hibrid.
·
mikrob blh digunakan dlm pembersihan tanah.
Pembersihan @ pemulihan dianalisis olh saintis alam sekitar yg menggunakan
bidang ukuran bahan kimia tanah & juga memakai model komputer utk menganalisis
pengangkutan dan nasib kimia tanah.
·
Terdapat beberapa strategi utama untuk
pemulihan:
- menggali tanah & keluarkan ia ke tapak pelupusan yg jauh dr laluan bersedia utk hubungan manusia atau ekosistem sensitif. teknik ini juga terpakai kepada pengerukan lumpur teluk yg mengandungi toksin;
- Pengudaraan tanah di tapak tercemar ( dengan risiko atendan daripada mewujudkan pencemaran udara );
- biopemulihan, yg melibatkan penghadaman mikrob tertentu organik bhn kimia. Teknik yg digunakan dlm biopemulihan termasuk pertanian tanah, biostimulation dan bioaugmentation biota tanah dengan komersial mikroflora yang sedia ada;
- Pengekstrakan air bawah tanah atau tanah wap dgn sistem elektromekanik yg aktif, seterusnya dgn pelucutan daripada bahan-bahan ekstrak dan
- Pembendungan bahan cemar tanah (seperti dengan penutupan atau pembukaan lebih di tempat).
(b) Penguatkuasaan Undang-Undang dan
Peraturan-Peraturan
Beberapa strategi yang boleh diambil kira
termasuk:
- Mewujudkan standard ambang utk pencemaran udara bg melindungi kesihatan manusia. Ini termasuk memberi indeks kekarsinogenan bahan kimia. Piawaian seperti Indeks Kualiti Air ( AQI ), Indeks Pencemaran Udara (API) dan Piawaian Ozon perlu dimaklumkan kepada orang ramai supaya mereka menghargai kepentingan alam sekitar yang sihat;
- Akta Air Bersih perlu dikuatkuasakan untuk mengawal laluan pelepasan bahan cemar dan untuk menyokong usaha-usaha ke arah yang terbaik amalan pengurusan untuk pelbagai pelepasan air termasuk pencemaran haba;
- Akta Kawalan Bunyi perlu mewujudkan mekanisme menetapkan standard pelepasan utk setiap sumber bunyi termasuk motor kenderaan, pesawat udara & peralatan utama. Rakyat juga perlu memberitahu kerajaan tempatan sbg tanggungjawab mereka dlm menggunakan & merancang penggunaan tanah utk menangani pengurangan bunyi. Rangka kerja pengawalan bunyi perlu merangkumi pangkalan data yg luas memperincikan tahap kesan2 kesihatan bunyi
- Mengenakan denda yg berat ke atas individu @ pertubuhan yg melanggar tindakan alam sekitar & undang2 (Akta Perlindungan Alam Sekitar) termasuk langkah2 utk menutup kilang2 yg tidak mematuhi kaedah2 & peraturan2 dan
- Protokol Kyoto merupakan pindaan kpd Bangsa-Bangsa Bersatu Konvensyen Rangka Kerja mengenai Perubahan Iklim ( UNFCCC ), sebuah perjanjian antarabangsa mengenai pemanasan global. Negara2 yg disahkan protokol komited utk mengurangkan pengeluaran karbon dioksida & lima gas rumah hijau yg lain, @ melibatkan diri dlm perdagangan pelepasan jika mereka mengekalkan atau meningkatkan pelepasan gas ini.
(c) Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA)
·
digunakan utk mengenal pasti kesan alam
sekitar dan sosial projek sebelum membuat keputusan.
·
bertujuan utk meramalkan kesan alam sekitar
pd peringkat awal perancangan projek &reka bentuk, mencari jalan & cara2
utk mengurangkan kesan buruk, projek dibentuk utk disesuaikan dgn
persekitaran tempatan &membentangkan ramalan dan pilihan untuk pembuat
keputusan.
·
Dengan menggunakan EIA, kedua-dua faedah alam
sekitar dan ekonomi boleh dicapai,spt mengurangkan kos dan masa pelaksanaan
projek dan reka bentuk, dan mengelakkan rawatan / kos pembersihan dan kesan
undang-undang dan peraturan-peraturan.
·
Unsur-unsur utama EIA adalah seperti berikut:
- Skop - Mengenal pasti isu-isu utama dan kebimbangan pihak-pihak yang berkepentingan;
- Pemeriksaan - Tentukan sama ada EIA diperlukan berdasarkan maklumat dipungut;
- Mengenal pasti dan menilai alternatif projek - tapak alternatif Senarai dan teknik-teknik dan kesan setiap satu;
- Langkah mitigasi berurusan dengan ketidaktentuan - Mengkaji cadangan tindakan untuk mencegah atau mengurangkan kesan buruk yang berpotensi daripada projek dan
- Mengeluarkan kenyataan alam sekitar - Laporan hasil EIA.
(d) Pendidikan dan Media Massa
·
Pendidikan memainkan peranan penting dalam
memberitahu rakyat negara mengenai keperluan untuk memelihara alam sekitar.
·
Kerajaan-kerajaan di seluruh dunia perlu
memperkenalkan kursus pendidikan alam sekitar, sama ada dalam kurikulum sekolah
atau dalam program pendidikan guru.
·
kebanyakan agama-agama dunia menekankan
keperluan untuk mengekalkan kewujudan bersama
yang sihat dengan alam sekitar dan ini boleh ditoreh ke program pendidikan alam
sekitar.
·
mengintegrasikan isu-isu alam sekitar dalam
kurikulum untuk membolehkan penyebaran maklumat kepada pelajar-pelajar yg akan
membesar menjadi warganegara yang bertanggungjawab di negara ini.
·
Peranan media massa adalah penting dalam
membendung kemudaratan yang dilakukan kepada alam sekitar.
·
Media massa harus menyerlahkan bahaya kubur
dilakukan untuk alam semula jadi dan jenis hukuman yang dikenakan ke atas
pesalah.
·
Surat khabar, radio dan komunikasi televisyen
adalah alat penting yang terdapat bagi penyebaran maklumat mengenai isu-isu
alam sekitar kepada orang ramai.
·
Media massa perlu diberi kebebasan untuk
melaksanakan hak-hak mereka untuk menerbitkan artikel dan rakaman mengenai apa
yang berlaku di seluruh dunia untuk mengawal pencemaran.
No comments:
Post a Comment