PENGENALAN
- Kajian kualitatif ialah kajian yang menekankan kepada penghasilan makna untuk memahami fenomena sosial dengan mengambil kira perkara-perkara yang tidak disentuh oleh kajian kualitatif, seperti pandangan dan keanehan seseorang, akibat yang dirancang dan yang tidak dirancang.
- Dari segi pengutipan data dan penjanaan teori, kajian kualitatif banyak menggunakan kaedah interaksi bersemuka dengan subjek kajian dan pendekatan induktif untuk menjana teori.
- Rekabentuk kajian ditentukan pada peringkat peringkat awal kajian dijalankan, yang menggantikan kajian rintis dalam kajian kuantitatif.
- Menggunakan sampel yang kecil, mengutip data secara terfokus dan mendalam serta membuat analisis secara penghuraian dan interpretasi naratif.
REKABENTUK DAN ALAT KAJIAN KUALITATIF
Rekabentuk Kajian Kualitatif
Merupakan satu rancangan bagaimana kajian akan dijalankan dan membentuk kajian membawa maksud tertentu, yang berkait dengan idea dan persoalan kajian.
Secara ringkas, keputusan yang dibuat tentang kajian tersebut mesti memenuhi elemen berikut:
- Jangka masa kajian;
- Jenis data yang hendak dikutip;
- Alat yang sesuai untuk mengutip data tersebut;
- Di mana kajian tersebut hendak dijalankan;
- Kumpulan responden yang akan digunakan sebagai sampel;
- Strategi pengutipan data yang sesuai digunakan;
- Jangka masa dan kos yang diperlukan untuk menjalankan kajian; dan
- Bagaimana data hendak disusun, dianalisis dan ditafsirkan.
Contoh topik kajian/pernyataan-pernyataan:
a. | Contoh A: Ciri-ciri Tabiat Pemonteng | |
| ||
b. | Contoh B: Orientasi Kepercayaan Pelajar tentang Sebab Penagihan Dadah | |
Setelah definisi operasional disediakan, anda perlu membuat keputusan penting selepas itu. Anda perlu putuskan tentang bentuk kajian yang hendak dilakukan. Apakah bentuk kajian yang akan anda gunakan untuk kajian anda?
|
Pemilihan Bentuk Kajian
Kita mempunyai beberapa pilihan dalam memilih bentuk kajian kualitatif. Bentuk yang diputuskan tertakluk pada jenis idea kajian dan persoalan kajian yang kita ingin kaji (sila rujuk contoh yang diberi dalam “Pernyataan Kajian” dan “Persoalan Kajian”.
Beberapa contoh pilihan bentuk kajian kualitatif dalam kajian pendidikan disenaraikan di bawah:
Beberapa contoh pilihan bentuk kajian kualitatif dalam kajian pendidikan disenaraikan di bawah:
a. | Bentuk Kajian Lapangan | |
Data dikutip melalui temubual dengan responden kajian atau melalui pemerhatian terhadap fenomena yang dikaji. | ||
b. | Bentuk Kajian Kes | |
Kajian tentang sesuatu kes atau beberapa kes berkait dengan manusia, kumpulan manusia, peristiwa kritikal, projek, komuniti atau sebahagian daripada program. Satu kes adalah satu unit asas analisis. Data kes mengandungi semua informasi, termasuk data temuduga, data pemerhatian, data rekod dan pernyataan daripada mana-mana ambilan mengenai kes tersebut. Teknik utama yang digunakan dalam kajian kes ialah pemerhatian lapangan, temuduga dan analisis dokumen. Huraian tentang teknik-teknik ini dapat dilihat di bawah topik “Kaedah Mengutip Data”. Kajian kes memberi peluang pada pembaca berada di dalam sesuatu situasi, iaitu liku-liku hidup seseorang, liku-liku hidup sesuatu kumpulan manusia atau perjalanan sesuatu program. | ||
c. | Bentuk Kumpulan Terfokus | |
Proses pengutipan data melalui temubual yang dibentuk khas untuk kumpulan kecil. Perlu berbincang menggunakan psikologi secara sedar, separuh sedar dan bawah sedar serta memahami ciri-ciri sosio-budaya pelbagai kumpulan. Kaedah untuk mendapatkan maklumat berasaskan pendapat, pengalaman and sikap. Kumpulan terfokus ini boleh wujud secara terpimpin atau tidak terpimpin. | ||
d. | Bentuk Kajian Tindakan | |
Kajian tindakan menggunakan pendekatan kolaboratif dalam kajian. Proses kajian ini melibatkan perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi. Ia memberi pengkaji satu ruang untuk bertindak secara sistematik untuk menyelesaikan sesuatu masalah spesifk. | ||
e. | Bentuk Analisis Dokumen | |
Kajian kualitatif juga boleh dibuat dengan menganalisis kandungan dokumen untuk mendapatkan data kajian. | ||
f. | Bentuk Pelbagai Pendekatan | |
Pendekatan ini mencantumkan dua atau lebih bentuk kajian kualitatif dan kuantitatif. Pengutipan data dengan menggunakan lebih daripada satu kaedah pengutipan data. |
Membina Alat Kajian Kualitatif
Bagi kajian kualitatif, anda sendiri perlu membina alat-alat kajian menurut definisi operasional perkara-perkara yang anda ingin kaji. Kaedah membina alat-alat kajian mengikut bentuknya dijelaskan dalam bahagian berikut:
- Penilaian Dokumen - Dokuman merujuk kepada suatu rekod tentang pemikiran, perasaan, pendapat atau tindakan seseorang, rekod bertulis tentang sejarah institusi, aktiviti, peristiwa atau persembahan.
- Peringkat analisis data – Pra masuk ( Jenis, lokasi, aksebiliti, j/masa dokumen ) , Rekoding ( Jenis kod, proses rekod isi ), Memproses ( pengurangan data, pamir data , verifikasi data ), Interpretatasi ( dapatan utama / sekunder, Minterpretasi penemuan )
Jadual 6.1: Senarai Semak Penganalisisan Dokumen
|
- Alat Pemerhatian – Ciri-ciri
- Satu atau lebih pemerhati diletakkan di tempat yang sesuai pada sudut tertentu dan pada masa yang ditetapkan.
- Membantu pemerhati dengan menggunakan prainstruksi.
- Pilih pemerhati dan sediakan mereka untuk pemerhatian.
- Pilih siapa yang hendak diperhati dan bila hendak dibuat pemerhatian
- Menyediakan sesuatu yang patut dibuat.
Jadual 6.2: Contoh Pemerhatian Separuh-Berstruktur
Nama Pemerhati: Tempat Pemerhatian: Masa/Jangka Waktu Pemerhatian: | Responden #: |
|
- Alat Menemuduga- Temuduga merupakan perbualan yang mempunyai tujuan tertentu.
- Temuduga berstruktur atau piawai. Soalan yang dibangunkan bertujuan untuk mendapat respons yang spesifik.
- Separuh berstruktur atau separuh piawai di mana beberapa siri soalan pra-penentuan atau soalan terbuka telah dibangunkan.
- Temuduga tanpa-berstruktur atau temuduga tanpa-standard.
Jadual 6.3: Contoh Alat Temuduga Separuh Struktur
Nama Yang Ditemuduga: Tempat Temuduga Masa Temuduga: | Responden #: |
|
Kebolehpercayaan dan Kesahan
Isu yang berhubung dengan kepercayaan kajian ialah dari segi:
- alat yang digunakan dalam kajian;
- proses mengutip data; dan
- kaedah analisis data.
Diskusi mengenainya boleh difokuskan dalam hal-hal berikut:
- Kebolehpercayaan dan kesahan alat; dan
- Triangulasi.
Triangulasi merupakan satu konsep yang digunakan umum dalam aktiviti lapangan, membuat peta, navigasi dan latihan militer.
Jenis triangulasi :
- Triangulasi data yang melibatkan pengutipan pelbagai jenis data untuk menyelidik fenomena yang sama.
- Triangulasi penyelidikan yang melibatkan pelbagai pemerhati berbanding dengan pemerhati tunggal untuk menyelidik fenomena yang sama.
- Triangulasi teori yang melibatkan penggunaan lebih daripada satu teori untuk menyelidik fenomena yang sama.
- Triangulasi kaedah yang melibatkan penggunaan pelbagai kaedah untuk menyelidik fenomena yang sama.
PENGUTIPAN DATA
Dalam kajian kualitatif, proses mengutip data adalah sama sahaja dengan kajian kuantitatif. Perbincangan kita tentang pengutipan data dibahagikan kepada dua (2) bahagian, iaitu:
- Persampelan dalam kajian kualitatif; dan
- Kaedah mengumpul data.
Persampelan dalam Kajian Kualitatif
- Strategi Persampelan
- dalam kajian kuanlitatif strategi persampelan bukanberkebarangkalian digunakan (non-probability sampling). Empat (4) jenis persampelan bukan kebarangkalian :
- persampelan mudah; subjek kajian yang mudah diperoleh
- persampelan bertujuan; pengkaji menggunakan pengetahuan kepakaran/khusus tentang sesuatu kumpulan untuk memilih subjek yang hendak dikaji daripada populasi.
- persampelan snowball; mengenal pasti lokasi subjek yang mempunyai atribut/ciri-ciri tertentu semasa kita menjalankan kajian.
- persampelan kuota (quata sampling): pemilihan sampel secara mudah mengikut pembahagian (kuota) ciri-ciri sampel yang ditentukan.
Kaedah Pengutipan Data
- data yang didapati daripada dokumen; ( dimana, siapa , bila ) , Tubuh sistem organisasi data.
- data yang didapati daripada temubual; satu teknik pengutipan data dengan menemubual subjek kajian secara langsung
- data yang didapati daripada pemerhatian.
- Data Daripada Dokumen
Langkah Pengutipan Data - Sediakan kriteria persampelan dokumen berdasarkan persoalan kajian. sebelum penganalisisan data sebenar. Dokumen yang manakah yang ingin akses? Bolehkan ia diakses? Di mana dokumen ini diperoleh? Siapa orangnya yang hendak dihubungi? Bila perlu dihubungi? Berapa lama doumen perlu diteliti?
- Tubuhkan sistem organisasi data yang lebih praktikal.
Data Pemerhatian
Pemerhatian tingkah laku subjek kajian secara langsung. Memerhati tabiat dan dokumenkan atribut subjek.
Data pemerhatian membantu:
- Memahami konteks;
- Mendapat pengalaman terus; dan
- Melihat benda yang mungkin terlepas daripada pandangan.
- Data Temubual
Satu teknik pengutipan data dengan menemubual subjek kajian secara langsung.
Proses Menganalisis Data
- Tahap pra-analisis; Semua nota lapangan dibaca, disemak, ditingkat dan lengkapkan. Semua nota dilabelkan menurut jenis.
- Tahap kemasan data; data ditranskrip-sikan dalam ”word processing” atau dalam format analisis tekstual
- menggunakan komputer.
- Tahap pamiran data ; Data dipamirkan dalam bentuk jadual, lembaran tanda (tally) dan rumusan.
- Tahap verifikasi data; Semua prosedur yang membawa kepada kesimpulan dinyatakan dengan tepat
- Tahap dapatan (termasuk interpretasi). Penyemakan dan interpretasi dapatan.
Setiap satu daripada lima (5) tahap ini boleh diterjemahkan kepada beberapa item yang akan DIgunakan sebagai senarai rujukan (sila lihat Jadual 6.7).
Jadual 6.7: Analisis Data untuk Rujukan
|
Interpretasi Data
- Data Dokumen
- (i) Data dikutip dan diubah menjadi teks.
- (ii) Teks dilabel dan dikategorikan.
- (iii) Berdasarkan label dan kategori, anda akan dapati beberapa tema akan Menjelma.
- (iv) Bahan dipilih mengikut kategori dengan mengenal pasti bentuk frasa yang sama dan tanda serta hubungan dan kesamaan atau perbezaannya.
- (v) Bahan yang sudah ditapis dinilai mengikut kajian lepas.
- Garis Panduan untuk Analisis Isi Kandungan
- Anda sendiri perlu membuat keputusan tentang gaya analisis isi kandungan.
- Adakah anda mahu analisis isi kandungan latent atau manifest?
- Isi kandungan manifest merupakan sesuatu yang tidak natural atau mempunyai isi kandungan permukaan sahaja. Isi kandungan latent pula mempunyai makna dalaman bagi sesuatu mesej.
- Perhatikan perkataan, frasa, ayat atau perenggan dan letakkansemuanya dalam sesuatu label atau tema.
- (c) Data Temubual - digunakan untuk menganalisis orientasi
- (d) Data Pemerhatian
- Kebolehpercayaan – Ketekalan data yang diperoleh sekiranya pengutipan data dibuat semula.
- Kesahan – Sejauh mana data yang dikutip menggambarkan apa yang kita ingin tahu.
- Pemerhatian – Satu teknik pengutipan data dengan memerhati tingkah laku subjek kajian secara langsung.
- Temubual – Satu teknik pengutipan data dengan menemubual subjek kajian secara langsung.
- Triangulasi – Proses yang digunakan untuk tujuan pengesahan maklumat untuk kajian kualitatif.
10q for ur sharing...
ReplyDeletesangat bermanfaat. terima kasih dan semoga tuan diberkatiNya
ReplyDeletetq 4 sharing. Izinkan saya menggunakan nota ini sebagai rujukan dlm menyiapkan tesis saya.
ReplyDeletetq for sharing
ReplyDeleteSangat bermanfaat. Mohon izin menggunakan.
ReplyDeleteVERY CLEAR EXPLAINATION.USEFUL N RINGKAS PADAT SENANG FAHAM
ReplyDelete