Kita menjalankan kajian dengan tujuan tertentu. Antara tujuan kajian adalah:
- menyelesaikan masalah kritikal yang memerlukan tindakan segera;
- membawa perubahan kepada amalan pendidikan yang wujud pada masa ini; dan
- menghasilkan penemuan baru, ilmu baru atau produk yang berguna dalam pendidikan.
- Apakah masalah atau isu?
- Siapakah yang menyatakan itu suatu isu?
- Apakah data yang boleh membuktikan ia adalah suatu isu?
memahami beberapa variabel kajian, konsep-konsep yang berkaitan, teori dan model, kerangka konsepsual dan teoretikal serta pernyataan masalah kajian.
Kerangka Teori/Konsepsual Kajian
- kesediaan guru memahami pakej dan kemahiran-kemahiran berkaitan;
- kemudahan yang disediakan;
- latihan pengajaran dan pembelajaran;
- pertolongan pentadbiran;
- penilaian; serta
- konstrain dan cara mengatasinya
- Pernyataan masalah yang baik tentang masalah kajian dapat memberi gambaran menyeluruh, dengan tumpuan kepada variabel dan hala tuju kajian.
- TUJUAN KAJIAN sesuatu rancangan disediakan untuk memenuhi sesuatu tujuan, yang kemudiannya diterjemahkan kepada objektif yang lebih spesifik.
- Objektif kajian adalah pernyataan tujuan spesifik kajian yang disenaraikan sebelum sesuatu kajian dijalankan.
- Soalan kajian ialah soalan yang dibina berpandukan kepada objektif kajian, yang mana jawapan kepada soalan ini akan membantu pengkaji untuk mencapai objektif dan tujuan kajian.
- Ciri-ciri hipotesis adalah seperti berikut:
- Suatu pernyataan yang diramal mempunyai jawapan yang bernilai kepada soalan kajian.
- Suatu jangkaan yang mempunyai hubungan antara beberapa variabel atau kesan antara satu variabel terhadap variabel lain.
- Hipotesis boleh diuji secara statistik. Berikut dijelaskan perbezaan antara hipotesis kajian dan hipotesis statistik.
- Hipotesis kajian adalah pernyataan tentang keputusan yang dijangka, sebaliknya, hipotesis statistik adalah pernyataan tentang andaian bahawa tiada hubungan antara variabel-variabel yang dikaji.
- Hipotesis kajian takberarah bermaksud jangkaan kita tentang perbezaan atau hubungan antara variabel yang dikaji adalah tidak memihak kepada mana-mana arah.
- Hipotesis kajian berarah pula bermaksud jangkaan kita tentang perbezaan atau hubungan antara variabel adalah memihak kepada arah tertentu, misalnya lebih tinggi, lebih rendah dll.
- Variabel – Faktor yang berubah dalam kualiti, kuantiti atau saiz yang mengikut responden atau situasi tertentu.
- Hipotesis kajian – Satu pernyataan yang berkait dengan spekulasi tentang sesuatu perkara.
- Kerangka konsepsual – Kerangka yang menerangkan tentang hubungan antara variabel dalam kajian dan kesan hubungan tersebut.
- Kerangka teori – Kerangka yang dapat menerangkan sesuatu fenomena dengan mengaitkan variabel-variabel yang terdapat dalam sesuatu kajian.
- Teori – Perkaitan antara variabel yang dapat menjelaskan sesuatu fenomena.
Izinkan saya jadikan rujukan utk lebih memahami pernyataan masalah dlm proses menyiapkan tesis saya. Tq
ReplyDelete