Wednesday, June 4, 2014

Kimia Hidup (Makromolekul)

Topic 1 Chemistry of Life


MAKROMOLEKUL

Makromolekul adalah molekul besar yang merupakan blok pembinaan sel-sel. Makromolekul umumnya dibina dengan menggabungkan banyak unit tunggal atau monomer dalam unit-unit yang lebih besar dikenali sebagai polimer. Semua sel-sel terdiri daripada empat jenis umum makromolekul, yang lipid, karbohidrat, protein dan asid nukleik.
Dalam seksyen ini, anda akan mempelajari tentang empat jenis, bagaimana mereka dibentuk dan dipecahkan dan bagaimana ia digunakan dalam sel-sel.

Lipid: Lemak Tulen - Asid Lemak dan Gliserol

Apakah lipid? Istilah ini mungkin mengelirukan jika anda tidak pernah belajar tentang lemak sebelum ini. Kami biasanya mengatakan lemak, bukannya lipid. "Lipid" adalah istilah yang lebih luas daripada "lemak". Lipid boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan, iaitu, trigliserida (lemak tulen), phospholipid dan steroid.

Lipid boleh ditakrifkan sebagai berikut: - Lipid adalah bahan organik terdiri daripada C, H dan O.

Nisbah antara oksigen dan atom hidrogen adalah 1:2. Lipid tidak larut dalam air kerana ia adalah hidrofobik. Walau bagaimanapun, ia larut dalam pelarut lain seperti alkohol hangat.

A)     Trigliserida (lemak tulen) - asid lemak dan gliserol
Struktur umum lemak tulen ditunjukkan dalam Rajah 1.7. Lemak tulen adalah ester dibentuk oleh molekul gliserol (sejenis alkohol) dan tthree molekul asid lemak (asid). Proses pengesteran boleh dilihat dalam Rajah 1.8.

Rajah 1.7: Struktur am trigliserida
Rajah 1.8: Struktur am trigliserida
Daripada Rajah 1.8, anda boleh melihat bahawa formula molekul yang am bagi lemak asid adalah RCOOH . Apabila rantaian hidrokarbon daripada asid lemak dimaksimumkan oleh bilangan atom hidrogen , ia dikenali sebagai asid lemak ssaturated . A asid lemak dengan satu atau lebih ikatan ganda dua terikat dipanggil asid lemak tak tepu. Asid stearik ( C17H35COOH ) dan asid ooleic C17H33COOH ) adalah contoh asid lemak tepu dan asid lemak tak tepu , masing-masing.

Adakah anda tahu perbezaan antara minyak dan lemak? Perbezaan utama adalah bahawa minyak wujud sebagai lliquid dan lemak wujud dalam keadaan ssolid pada suhu bilik. Kedua , minyak adalah lemak tak tepu manakala lemak tergolong dalam kumpulan lemak tepu.

Bagaimana pula eessential dan asid lemak yang tidak penting ? Mungkin anda boleh membuat tekaan sebelum kita terus lagi . Pada asasnya , badan kita tidak boleh menghasilkan asid lemak penting pada asas yang mencukupi. Ia hanya boleh disintesis daripada pemakanan kita seharian. Asid LLinoleic adalah contoh asid lemak perlu. Bagi asid lemak yang tidak perlu , ia boleh disintesis daripada badan kita. Oleh itu, ia tidak diperlukan untuk penggunaan makanan.

B)    Fosfolipid
Fosfolipid adalah hampir sama trigliserida tetapi dengan satu perbezaan yang penting ? kumpulan berfungsi fosfat digantikan dengan salah satu daripada tiga asid lemak. 

Ciri yang paling penting dalam struktur fosfolipid adalah bahawa asid lemak "ekor " adalah bukan kutub , manakala fosfat "kepala" adalah sangat kutub. Ini membawa kepada kimia keliru ( kelarutan -mencabar ) molekul. Apabila terdedah kepada akueus (air) alam sekitar, phospholipid membentuk perhimpunan unik yang dikenali sebagai bilayers . Kepala kutub P- lipid berpaling ke arah molekul air ( hidrofilik ), manakala ekor bukan kutub bersembunyi dari molekul air ( hidrofobik ). Sila rujuk kepada Rajah 1.9. 

Struktur yang mengelilingi setiap sel-sel anda (plasma atau membran sel) terbentuk daripada bilayer phospholipid . Kepala kutub phospholipid semua menghadapi persekitaran akueus di luar , dan bahagian dalam sel, manakala ekor bukan kutub membentuk lapisan lemak di bahagian dalam. Struktur ini merupakan penghalang penting dan mentakrifkan sempadan hidup dan tidak hidup bahagian sel. 

Ikatan hidrogen membentuk antara kepala phospholipid dan persekitaran berair di dalam dan di luar sel di mana interaksi hidrofobik memaksa ekor menghadapi masuk. Fosfolipid tidak terikat antara satu sama lain, yang menjadikan cecair lapisan berganda.
 
Rajah 1.9: membran sel bilayer Lipid 
C)      Steroid
Satu lagi kelas utama lipid adalah steroid, yang mempunyai struktur yang sama sekali berbeza daripada kelas-kelas lain lipid. Ciri utama steroid adalah sistem cincin tiga cyclohexanes dan satu siklopentana dalam sistem cincin bersatu. Terdapat pelbagai kumpulan berfungsi yang boleh dilampirkan . Ciri utama , seperti dalam semua lipid, adalah bilangan besar karbon - hidrogen yang membuat steroid bukan kutub. 

Steroid termasuk sebatian terkenal seperti kolesterol, hormon seks, pil kawalan kelahiran, kortison dan steroid anabolik. 

The steroid yang paling terkenal dan paling banyak di dalam tubuh adalah kolesterol ( lihat Rajah 1.10 untuk struktur kolesterol ). Kolesterol terbentuk dalam tisu otak , tisu saraf dan aliran darah. Ia juga merupakan sebatian utama yang terdapat dalam batu karang dan garam hempedu. Kolesterol menyumbang kepada pembentukan deposit pada dinding bahagian dalam saluran darah. Deposit ini menjadi keras dan menghalang aliran darah. Keadaan ini , yang dikenali sebagai aterosklerosis, menyebabkan penyakit jantung pelbagai , strok dan tekanan darah tinggi.



Rajah 1.10: Struktur Kolestrol

Karbohidrat

Karbohidrat adalah bahan organik yang terdiri daripada C, H dan O dalam nisbah 01:02:01. Formula molekul ialah (CH2O)n, di mana n ialah bilangan karbon dalam molekul.

Kita makan karbohidrat setiap hari. Sebagai rakyat Malaysia, kita makan nasi dan roti sebagai sumber utama karbohidrat. Adakah anda tahu fungsi karbohidrat dalam badan kita? Pada tahap sel, karbohidrat adalah penting kerana: 
(a) karbohidrat Mudah adalah sumber tenaga mmain untuk sel-sel;
(b) karbohidrat Long-dirantai boleh kkeep lebih banyak tenaga; dan
(c) karbohidrat Long-dirantai fforms struktur benda-benda hidup, terutamanya dalam dinding sel (tumbuhan).

Berdasarkan kepada kerumitan atau struktur karbohidrat, ia boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan (rujuk Rajah 1.12).
Rajah 1.12
(a)    Monosakarida
Ini adalah gula yang paling mudah. Ia adalah unit asas yang membentuk gula kompleks dalam karbohidrat. Di bawah monosakarida, dua klasifikasi boleh digunakan untuk kumpulan semua gula ringkas. Pengelasan pertama adalah berdasarkan nnumber atom karbon dalam struktur (lihat Jadual 1.2).

Jadual 1.2: Pengkelasan Pertama monosakarida
Monosakarida
Fungsi
Triose (3C)
Inter-produk yang penting untuk pernafasan dan fotosintesis
Pentose (5C)
Menyokong struktur DNA dan RNA
Hexose (6C)
Bekalan tenaga segera kepada haiwan dan tumbuh-tumbuhan (glukosa)
Menyediakan kemanisan (fruktosa) untuk buah-buahan, lantas menggalakkan penyebaran biji benih

Pengelasan kedua adalah berdasarkan kepada kumpulan berfungsi dalam struktur molekul (lihat Jadual 1.3). Di sini, kita hanya melihat gula monosakarida yang paling asas (triose). Kedua-dua aldose dan keton (triose) memiliki formula molekul yang sama tetapi susunan atom adalah berbeza. Fenomena ini dipanggil isomer struktur. Monosakarida dengan kumpulan aldose dan sekumpulan ketose dipanggil masing-masing gula aldose dan gula ketose.

Jadual 1.3: Pengkelasan Kedua monosakarida


Pendek kata, monosakarida adalah manis, mudah larut dalam air dan membentuk kristal putih.

Asid amino dan Peptida 

Asid amino adalah unit asas yang membentuk protein. Semua asid amino mempunyai struktur asas yang sama tetapi berbeza hanya pada kumpulan sisi (-R kumpulan). Lihatlah Rajah 1.13 untuk mempunyai gambaran yang jelas tentang struktur asid amino.


Terdapat 20 jenis asid amino. Asid amino adalah dikelaskan kepada empat kumpulan mengikut kumpulan pihak mereka. Empat kumpulan adalah:
(a)   Asid amino tanpa kumpulan R polarisasi
- Contoh: glysine (Gly)

(b)   Asid amino dengan kumpulan R polarisasi
- Contoh: serine (Ser)

(c)    Asid amino dengan kumpulan R berasid (bercas negatif)
- Contoh: asid aspartik (ASP)

(d)   Asid amino dengan kumpulan R asas (bercas positif)
(e)   - Contoh: lisin (Lys)


Apabila satu asid amino digabungkan dengan asid amino, pemeluwapan akan berlaku. Hasilnya, satu ikatan peptide akan ditubuhkan antara asid amino. Molekul baru dipanggil dipeptide (lihat Rajah 1.14). Dipeptide A mungkin membentuk tripeptide dengan yang lain asid amino. Apabila ini berterusan, polipeptida yang mungkin terbentuk. Protein adalah gabungan peptida.

Terdapat 20 jenis asid amino. Asid amino adalah dikelaskan kepada empat kumpulan mengikut kumpulan pihak mereka. Empat kumpulan adalah:
(a)   Asid amino tanpa kumpulan R polarisasi
- Contoh: glysine (Gly)

(b)   Asid amino dengan kumpulan R polarisasi
- Contoh: serine (Ser)

(c)    Asid amino dengan kumpulan R berasid (bercas negatif)
- Contoh: asid aspartik (ASP)

(d)   Asid amino dengan kumpulan R asas (bercas positif)
      - Contoh: lisin (Lys)

Apabila satu asid amino digabungkan dengan asid amino, pemeluwapan akan berlaku. Hasilnya, satu ikatan peptide akan ditubuhkan antara asid amino. Molekul baru dipanggil dipeptide (lihat Rajah 1.14). Dipeptide A mungkin membentuk tripeptide dengan yang lain asid amino. Apabila ini berterusan, polipeptida yang mungkin terbentuk. Protein adalah gabungan peptida.


Dua puluh asid amino boleh terbentuk jenis uunlimited daripada polypeptides.

Protein adalah makromolekul kompleks. Ia mengandungi beribu-ribu atom dalam strukturnya. Satu molekul protein diperbuat daripada C, H, O dan N. Jarang sekali, ia juga terdiri daripada S dan P. Protein terdiri daripada asid amino.

Struktur protein tiga dimensi disusun ke dalam empat peringkat (lihat Rajah 1.15), iaitu:
(a)   Rendah Rantaian polipeptida yang terdiri daripada asid amino urutan linear;
(b)   Menengah Lipat dan coiling rantaian polipeptida;
(c)    Tertiari Folding of - heliks (berbentuk seperti wayar telefon) polipeptida untuk membentuk molekul protein globular dibungkus; dan
(d)   Quartenary Susunan lebih daripada satu rantai polipeptida untuk membentuk sebuah molekul protein.


Kita boleh menggunakan sstructure atau ccomposition untuk mengklasifikasikan protein. Pada suhu yang tinggi (40oC), pprotein denaturalisation mungkin berlaku. Struktur badan kita terdiri daripada protein. Ini juga bertindak sebagai hormon dan enzim.

Rajah 1.15: 4 level struktur protein

Nukleotida dan Asid nukleik

Asid nukleik adalah molekul kompleks yang dibuat daripada C, H, O, P dan N. Dua asid nukleik penting adalah asid deoksiribonukleik (DDNA) dan asid ribonucleic (RNA).

Apakah unit asas untuk asid nukleik Ia dipanggil nukleotida (lihat Rajah 1.16). Satu unit nukleotida terdiri daripada gula pentose, kumpulan fosfat dan asas nitrogenous. Terdapat empat jenis nukleotida dalam DNA dan RNA - thymine digantikan oleh uracil (U):

(a) Adenine (A)
                                   } Kumpulan berasaskan Purine-
(b) Guanine (G)

(c) Thymine (T)
                                   } Kumpulan berasaskan Pyrimidine
(d) Sitosin (C)


Pada masa ini, DNA dan RNA adalah terdiri daripada unit nukleotida. Rajah 1.17 menunjukkan sebahagian daripada struktur (dua dimensi) DNA. Asas berpasangan harus sentiasa adenina (A)-thymine (T) dan guanine (G) - sitosin (C).

DNA terdiri daripada dua antisense (5 'ke 3' dan 3 '5') helai. Ia gegelung dan membentuk molekul berbentuk heliks berganda. Bagi RNA, ia berdiri sebagai sehelai tunggal. Ia boleh muncul dalam tiga bentuk RNA ribosom (rRNA), utusan RNA (mRNA) dan pemindahan RNA (tRNA).

Terdapat 4 jenis nukleotida dan 20 jenis asid amino. Secara amnya, kod gabungan tiga nukleotida dari satu jenis asid amino. Rajah 1.18 di bawah menunjukkan satu jenis asid amino dikenali sebagai Valine (terdapat dalam DNA) boleh dibentuk melalui empat gabungan nukleotida.

CAA
CAG
} Valine
CAT
CAC

Rajah 1.18: Gabungan yang membentuk Valine

Serine adalah formable dari enam kombinasi nukleotida. Oleh itu, codon adalah kod genetik triplet yang ditemui hanya dalam mRNA. Walau bagaimanapun, ambil perhatian bahawa kod genetik dalam DNA dan mRNA adalah berbeza (rujuk Rajah 1.19).
UCU 
UCC 
UCA 
                              }   Serine 
UCG 
AGU 
AGC 
Figure 1.19: The combination that forms Serine 

Dalam mRNA, terdapat juga sejenis codon atau genetik kod, dinamakan sstop codon. Ia bertindak sebagai isyarat penamatan dalam sintesis protein. Anda akan memahami lebih lanjut apabila kita bergerak ke subtopik seterusnya. Pendek kata, kod genetik hadir dalam bentuk triplet dan terdiri daripada tiga nukleotida.

Protein Sintesis

Fungsi sintesis pprotein adalah untuk menjana protein sebagai produk akhir. Ia bermula dengan DNA yang mengandungi semua bahan-bahan genetik. Ini bermakna, DNA memastikan bahawa komponen protein buatan dalam badan kita adalah mencukupi dan boleh didapati apabila diperlukan.

Sintesis protein berlaku dalam rRNA. mRNA adalah satu template atau salinan DNA (DNA adalah bahan genetik dan sintesis protein hanya boleh dilakukan dari mRNA). tRNA (anticodon) diperlukan untuk memindahkan asid amino untuk setiap satu daripada codons yang hampir sama dalam mRNA. Proses sintesis akan ditamatkan secara automatik apabila anticodon berhenti telah mencapai rRNA. Kemudian, sintesis protein yang dikehendaki selesai.

Ringkasnya, transkripsi berlaku dalam nukleus dan melibatkan membuat template (mRNA) untuk laman jaringan DNA tertentu. Matlamat terjemahan adalah untuk mendapatkan protein sebagai produk akhir. Ia berlaku dalam sitoplasma dan melibatkan tiga peringkat utama: permulaan, pemanjangan dan penamatan.

Enzim

Enzim adalah molekul protein yang merupakan pemangkin biologi dengan tiga ciri-ciri.

Fungsi asas enzim adalah untuk meningkatkan kadar tindak balas. Kebanyakan reaksi sel berlaku kira-kira satu juta kali lebih cepat daripada mereka akan jika tiada enzim. Kedua, kebanyakan enzim bertindak secara khusus dengan hanya satu bahan tindak balas (dipanggil substrat) untuk menghasilkan produk. Ciri ketiga dan yang paling luar biasa adalah bahawa enzim dikawal selia dari keadaan aktiviti yang rendah kepada aktiviti yang tinggi dan sebaliknya.

Secara beransur-ansur, anda akan menghargai bahawa keperibadian seorang sel hidup adalah kerana sebahagian besar untuk set unik 3,000 enzim yang ia secara genetik diprogramkan untuk menghasilkan. Jika walaupun satu enzim yang hilang atau rosak, hasilnya boleh membawa bencana. Contoh enzim laktase, diastase dan sukrosa.

Enzim memudahkan substrat dengan menukar bentuk tapak aktif. Enzim ini adalah lebih besar daripada substrat. Ini membantu meningkatkan kadar tindak balas biokimia dan menghasilkan produk yang dijangkakan. Enzim adalah ssubstrate khusus.

No comments:

Post a Comment